Chcę otrzymywać aktualności dotyczące spektakli

Uniwersytecki Koncert Noworoczny

Z batutą i MoCartem czyli Maciej Niesiołowski i Grupa MoCarta symfonicznie | Data: 06-01-2019, godz. 18:00 | Miejsce: Auditorium Maximum

Wszystkie znane zespoły chcą nagrać płytę z dopiskiem „symfonicznie”, zatem i Grupa MoCarta nie może zostać w tyle!  Różnica polega na tym, że  Z batutą i MoCartem to projekt grany na żywo w filharmoniach w całej Polsce, w którym kwartet smyczkowy rozrasta się do rozmiarów orkiestry  i tym samym musi podporządkować się dyrygentowi. Koncert Z batutą i MoCartem oparty został na największych przebojach muzyki klasycznej. Będzie można usłyszeć w nim między innymi słynną serenadę Eine Kleine Nacht Musik W. A. Mozarta, Toccatę  i Fugę d-moll oraz Badinerie J. S. Bacha, Tańce Węgierskie Brahmsa, fragmenty suity Peer Gynt Griega i Karnawału Zwierząt C. Saint Saens'a. Nie zabraknie kilku akcentów muzyki operowej (Bizet i Moniuszko na pewno chętnie nam potowarzyszą) i operetkowej (czyż mogłoby zabraknąć niezastąpionego Lehara?) ani standardów muzyki synkopowanej. Wszystkie te gatunki i przeboje będą się przenikać tworząc spójną całość.  W koncercie orkiestra filharmonii i muzycy kwartetu stają się jedną wielką Grupą MoCarta, prezentującą największe przeboje muzyki klasycznej w niecodziennych wersjach. Widzowie usłyszą wszystkie instrumenty w partiach brawurowo żartobliwych i zobaczą dobrze znanych sobie muzyków orkiestry w rolach znacznie wykraczających poza ramy klasycznych wykonań filharmonicznych. W programie pojawią się również trzy wyjątkowo utalentowane i piękne solistki: Ewa Harasimiuk - puzon, Agnieszka Kowaluk - mezzosopran, Joanna Makarczuk - kontrabas. Cały wieczór poprowadzi znany z programu Z batutą i humorem Maciej Niesiołowski, który będzie dyrygować w równym stopniu orkiestrą, co widownią oraz zaprezentuje się jako instrumentalista. Z kolei muzycy orkiestry przedstawią pełnie możliwości swoich instrumentów – również te dźwiękonaśladowcze, a panowie z Grupy MoCarta przekroczą ramy swojej codziennej działalności kabaretowej. Ponieważ muzykę można podzielić jedynie na dobrą i złą, gospodarze koncertu wybrali dla słuchaczy utwory reprezentujące tylko pierwszy nurt a cały koncert będzie fantastyczną zabawą nie tylko dla widzów, lecz także dla muzyków orkiestry. Serdecznie zapraszamy! 

Orkiestra Akademii Beethovenowskiej

Jeden z czołowych polskich zespołów symfonicznych młodego pokolenia. Tworzą go najwybitniejsi studenci i absolwenci europejskich wyższych szkół muzycznych, m.in. Akademii Muzycznej w Krakowie, Hochschule für Musik und Darstellende Kunst w Stuttgarcie, Hochschule für Musik w Karlsruhe, Royal Music Conservatoire w Brukseli, Conservatoire International de Musique w Paryżu i Universität für Musik und darstellende Kunst w Grazu. Zespół rozpoczął działalność w 2003 roku, tuż po sukcesach na 53 festiwalu Jünger Künstler Bayreuth. W 2005 roku, za sprawą Elżbiety Pendereckiej, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej zadebiutowała podczas IX Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena w Warszawie, gromadząc wyśmienite recenzje oraz otrzymując wiele zaproszeń do udziału w prestiżowych festiwalach w kraju i za granicą. Orkiestra nagrała dotychczas dwadzieścia płyt, między innymi dla wytwórni DUX Poland, Centaur Reccords USA, Le Foxx Music oraz Universal Music. Podpisała również kontrakt z renomowaną oficyną wydawniczą EMI London KPM. Z równie wielkim sukcesem jak po partytury muzyki klasycznej, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej sięga po przeboje muzyki rozrywkowej czy filmowej. Na koncie ma nagrania ścieżek dźwiękowych dla takich gigantów jak Warner Bros czy Monolith, współpracę z kompozytorami Hansem Zimmerem, Elliotem Goldenthalem, Michałem Lorencem i Janem A. P. Kaczmarkiem, a także rejestrację niezwykle popularnego albumu „Siedem Pieśni Marii” (Universal Music Polska), który w błyskawicznym tempie zyskał status platynowej płyty, sprzedając się w nakładzie przekraczającym 300 tysięcy egzemplarzy.

W marcu 2018 r. nakładem wytwórni Universal ukazał się album „Waves of My Life” z muzyką emirackiego twórcy Ihaba Darwisha. Koncertowa premiera z udziałem Orkiestry Akademii Beethovenowskiej i samego kompozytora miała miejsce na słynnym Abu Dhabi Music Festival. Artystyczną i organizacyjną pieczę nad zespołem pełni od samego początku Marcin Klejdysz. Od listopada 2013 roku, na zaproszenie artystów Orkiestry Akademii Beethovenowskiej, funkcję pierwszego dyrygenta sprawuje maestro Jacek Kaspszyk.

Wysoką klasę orkiestry potwierdza również współpraca z największymi autorytetami sztuki dyrygenckiej, kompozytorami i solistami, wśród których znaleźli się Krzysztof Penderecki, Gabriel Chmura, Michał Dworzyński, Wolfgang Seeliger, Andreas Spering, Łukasz Borowicz, Cristiano Vasquez, Michał Klauza, Piotr Sułkowski, Paweł Przytocki, Steven Isserlis, Kaja Danczowska, Krzysztof Jabłoński, Aleksandra Kurzak, Łukasz Długosz, Gautier Capuçon, Małgorzata Walewska, Aleksander Kobrin, Kolja Blacher, Wibi Soerjadi, Thomas Quasthoff, Konstantin Scherbakov, Ingolf Wunder, Christian Lindberg, Oystein Baadsvik, Kevin Kenner, Bartosz Koziak, So-Ock Kim, Edita Gruberova, Iwona Sobotka, Rafał Bartmiński, a także triumfatorzy i uczestnicy XVII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie: Charles Richard-Hamelin, Szymon Nehring, Dmitry Shishkin, Krzysztof Książek.

Zespół gościł na słynnych scenach koncertowych Europy i świata, w tym Alte Oper Frankfurt, wiedeńskiej Musikverein, Great Hall of People w Pekinie, Xinhai Concert Hall, Sanat Concert Hall w Stambule, Emirates Palace w Abu Dhabi czy Konzerthaus w Berlinie. Regularnie występuje na Wielkanocnym Festiwalu Ludwiga van Beethovena Warszawie, Festiwalu Muzyki Polskiej w Moskwie, Last Night of the Proms in Cracow, Międzynarodowym Festiwalu Muzycznym Chopin i jego Europa w Warszawie, a także Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie, podczas którego w 2014 roku miał zaszczyt uświetnić spektakularną Międzynarodową Galę 100-lecia Amerykańskiego Stowarzyszenia Kompozytorów, Autorów i Wydawców (ASCAP).

Orkiestra daje cykliczne koncerty z Chórem Koncertowym Darmstadt, gdzie od 2011 roku pełni rolę zespołu rezydującego. Przykłada także ogromną wagę do edukacji najmłodszych melomanów. Przy wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej oraz lokalnych samorządów zrealizowała kilkadziesiąt koncertów w cyklach: Bolek i Lolek symfonicznie, Bajkowe melodie, Ptasie plotki czyli rzecz o muzyce. Na zaproszenie Krakowskiego Biura Festiwalowego orkiestra zainaugurowała otwarcie hali Tauron Areny dla 16 tysięcy najmłodszych widzów w produkcji Pixar in concert. Od 2010 roku realizuje również autorski cykl koncertowy „Jeszcze polska muzyka...” promujący zapomniane skarby muzyki polskiej